[Best_Wordpress_Gallery id=”4″ gal_title=”Autot”]
Vuosien saatossa on kalustomme modernisoitunut merkittävästi. Tällä palstalla esittelemme nykyistä kalustoamme.
Historia/kuva-arkisto on vielä työn alla. Sinne pyrimme keräämään kuvia ja tarinoita vuosien varrelta – kalustoa, rakentamista, tapahtumia, jne. … Pysykäähän kanavalla. Tarinoihin kaipaamme kovasti lisää sisältöä, joten kaikki palaute on myös tervetullutta.
Sammutusauto LU371
[Best_Wordpress_Gallery id=”6″ gal_title=”LU371″]
Tunnetaan tuttavallisemmin nimellä HÖÖKI ja on tehtävillä eniten käytetty ajoneuvo, jossa on välineistö niin pelastus- kuin ensivastetehtävillekin.
Höökissä on tilaa kuudelle henkilölle – päällikkö, kuljettaja/konemies sekä neljä miehistönjäsentä. Pääliköllä ja konemiehellä on VIRVE-radiot kommunikointiin Hätäkeskuksen ja tilannepaikan johdon kanssa. Päällikkö kommunikoi miehistönsä kanssa ”savuradioin” (rajoitettu VIRVE-puhelin). Miehistötilassa on paljon muutakin tarpeistoa, esim. deffa, paineilmalaitteistot, palonarut, hätälaskeutumisvälineet, …
Auton oikealta puolelta löytyvät letkut ja suihkuputket, ensivaste- ja happilaukku, tyhjiöpatja sekä kauhapaarit, erikoissuihkuputket sekä vesiasemakalusto.
Vasemmalla on tarpeistoa valaistukseen, sähköntuotantoon, raivaukseen sekä murtautumiseen ja siivoukseen.
Auton takaosaan on sijoitettu pumppu säätöyksiköineen ja jakoliittimineen sekä hydraulileikkuri ja -levitin.
Lisäksi katolla on vielä tikkaat, pumpun imuputki sekä eläinten siirtoon tarkoitettu alusta.
Säiliöauto LU373
[Best_Wordpress_Gallery id=”8″ gal_title=”LU373″]
Rakkaalla lapsella on monta nimeä ja kuljettajan mieltä lämmittääkin aina tilannepaikan johtajan tiedustelu, että ”Missä se TÖLKKI, LÄTÄKKÖ, SÄILIÖ tai TANKKI on?” Yleensä tilannepaikalla on huojentuneita ilmeitä kun säiliöauto 12 kuution vesilastissa saapuu paikalle.
Autossa on tilaa kahden hengen miehistölle, mutta hälytyksille voidaan lähteä myöskin pelkän kuljettajan miehityksellä.
Varustukseen kuuluu 12 kuution säiliö ja pumppu sekä tarvttava vesiasemakalustus säiliön täyttämistä varten. Näiden lisäksi varustelokeroissa on runsaasti runkojohtoa sekä hyvin rajallinen määrä työjohtoa ja suihkuputkia lähinnä ajoneuvon itsensä suojelemiseksi tulelta/kuumuudelta.
Miehistönkuljetusauto LU377
Miehistönkuljetusautomme – SEISKA – toimii nimensä mukaisesti miehistönkuljetuksessa, mutta myös huoltokuljetuksissa. Ollanpa sitten isommalla tai pienemmällä porukalla matkalla kokoukseen, koulutukseen, virkistäytymään, paineilmapullojen täyttöön tai vaikkapa lisäletkuja hakemassa, niin seiska on käytettävä ajoneuvo. Hälytystilanteissa seiskalla voidaan viedä tilannepaikalle miehistövahvistuksia tai vaihtomiehisö muonituksesta puhumattakaan.